perjantai 11. joulukuuta 2015

Joulufiilistelyä ja Berliini // Weihnachtsdinge und Berlin-Reise

Hallo!
 
Tällä kertaa ajattelin kokeilla, josko kykenisin kirjoittamaan myös saksaksi. Ainakin toimii hyvänä harjoituksena!
Ich dachte dass dieses Mal könnte ich auch auf Deutsch schreiben. Wenigstens ist das eine gute Übung  für mich!
 
Joulukuu on jo pitkällä ja tontut työn touhussa. Minulla on ollut joulufiilis jo suunnilleen marraskuun puolesta välistä asti ja ensimmäisenä adventtina leivoinkin sitten vihdoin pipareita. Tällä kertaa se oli vähän isompi urakka kuin yleensä kun on äiti ja siskot mukana. Vaikka pitkään se kesti, niin pipareista tuli herkullisia ja veimme naapureillekin muutaman. Kuulemma maistui myös host-äidin työkavereille. Saksassa tunnetaan myös piparin tapaiset mutta rakenteeltaan pehmeämmät "Lebkuchen"-keksit. Mausteet eivät myöskään ole aivan samat, mutta aivan tuntematon maku tuo ei siis täällä ole.
 
Dezember ist schon fast halbwegs vorbei und ich habe Weihnachtsgefühl schon seit Mitte November. Deswegen habe ich am ersten Advent Finnische Lebkuchen gebackt. In Finnland sind die sehr beliebte Weihnachtskekse.  Die sind nicht genau wie Lebkuchen in Deutschland, aber etwas ziemlich ähnliches. Dieses Mal hatte ich viel mehr zu tun als normalerweise wenn wir alle vier Mädchen (ich, meine Mama und Schwestern) zusammen backen. Trotzdem habe ich es gut geschafft und meine Gastmutter und -Schwestern haben mir natürlich geholfen. Die Lebkuchen sind lecker und haben auch den Nachbarn geschmeckt.
 

Siellä niitä paistuu
Meine Finnische Lebkuchen im Ofen
 
Joulufiilistäni olen ruokkinut myös joulukorttiaskartelulla. Meille on muodostunut jo perinteeksi tehdä joka vuosi yhdessä perheeni kanssa joulukortteja sukulaisille ja tuttaville lähetettäviksi. Tänä vuonna joudun selviämään yksin, mutta enköhän minä siihen kykene. Suomen kortit ovat jo toivottavasti perillä.
Toissaviikolla minulla oli myös ensimmäinen soolokonsertti ja viime torstaina koulun joulukonsertti, jossa soitin yksin, triossa ja orkesterissa. Hyvin meni molemmat. :)
Wegen meines Weihnachtsgefühls und auch unserer ”Tradition” habe ich auch Weihnachtskarten gebastelt. In meiner Familie basteln wir vor Weihnachten immer zusammen viele Weihnachtskarten für Verwandten und Bekannten. Jetzt muss ich alles alleine machen, aber ich schaffe es! Die Finnland-Karten sind hoffentlich schon angekommen.
In der vorletzten Woche hatte ich mein erstes Solokonzert und am letzten Donnerstag das Adventskonzert von meiner Schule. Da habe ich alleine (mit Klavierbegleitung), im Trio und im Orchester gespielt. Die beiden Konzerte waren sehr schön. :)
 
 
Viime perjantaina olin koulussa vain puoleen päivään asti, ja sen jälkeen karkasin bussilla kohti Berliiniä ja vaihto-oppilasleiriä. Lopulta melkein viiden tunnin päästä bussi kurvasi asemalle (vain puoli tuntia myöhässä!) ja hetken hämmennyksen jälkeen jopa löysin henkilön, joka minun piti etsiä. Kävimme pikaisesti hostellilla ja sen jälkeen jatkoimme matkaa joulumarkkinoille. Siellä tapasin vihdoin loputkin tuttuni Mannheimin leiriltä ja yhdessä kiertelimme pari tuntia ihania pieniä kojuja.
 
Lauantaiaamupäivällä kiersimme katsomassa monia tunnettuja paikkoja ja kävelimme niin paljon, että ainakin minun jalat olivat ihan muussina jo puoliltapäivin. Iltapäivällä oli vapaa aikaa ja kiertelin muutaman kaverin kanssa kauppoja. Sillä reissulla tapasimme myös joulupukin! Uskalsimme jopa käydä moikkaamassa. :D
 
Letzte Woche Freitag bin ich nur bis mittags in der Schule gewesen und danach mit dem Bus nach Berlin in ein Austauschschülercamp gefahren. Endlich nach fast fünf Stunden war der Bus (nur ca. halbe Stunde zu spät!) an der Busstation. Wir sind erst kurz ins Hostel und danach auf den Weihnachtsmarkt gegangen. Da habe ich endlich auch meine anderen Freunde aus dem Mannheim-Camp getroffen und wir sind zusammen ein paar Stunden auf dem Weihnachtsmarkt herum gelaufen. Das war so schön!
Am Samstagvormittag haben wir viele Sehenswürdigkeiten gesehen und sind so viel gelaufen, dass meine Füße mittags schon total kaputt gewesen sind. Am Nachmittag haben wir Freizeit gehabt und ich bin mit ein paar Freunden einkaufen gegangen. Wir haben sogar den Weihnachtsmann getroffen!

 
Berliner Dom
© Jane


Saksan Valtiopäivätalo
Reichstag
 

Tuomiokirkko uudelleen
Der Dom wieder
© Stanley (mit Jane's Kamera)
 

Rakastan näitä liikennevaloja!
Ich liebe diese Ampeln!


Brandenburgin portti
Brandenburger Tor


Holocaust-muistomerkki
Holocaust-Mahnmal


Tässä kulki joskus muuri. Nykyään voi jo seistä molemmilla puolilla samaan aikaan.
Hier stand früher die Mauer.


Berliinin muuri
Berliner Mauer


Jane <3


Vermisse euch!
 
Joulupukki!
Weihnachtsmann!
 
 
Tällä viikolla olen ollut pienen flunssanpoikasen kiusaamana. Toivottavasti nyt alkaisi kääntyä jo parempaan suuntaan. Muuten sujuu ihan hyvin ja saksan tasoa näkeekin nyt tuosta tekstistä ken sitä ymmärtää. :D Host-sisko auttoi korjaamalla virheitäni, mutta yllättävän vähän niitä sieltä löytyi.
 
In dieser Woche bin ich ein bisschen erkältet gewesen. Hoffentlich wird es jetzt schon besser. Sonnst geht es mir gut und mein Deutsch wird auch immer besser (hoffentlich!...) Danke an meine Gastschwester für die Hilfe mit Korrigieren! <3
 
Hyvää viikonloppua ja kolmatta adventtia!
 
Schönes Wochenende und einen schönen dritten Advent!
 
 
-Ada


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti